Η κυβέρνηση Σαμαρά καταργεί τα τμήματα ένταξης μεταναστών

Κραυγή αγωνίας από τους εκπαιδευτικούς καθώς κλείνει το μόνο μεγάλο πρόγραμμα για την δημόσια εκπαίδευση και στήριξη αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών.

Είναι γνωστό ότι το ελληνικό κράτος δεν εστίασε ποτέ στο πρόβλημα που δημιουργείται στους δίγλωσσους μαθητές να παρακολουθήσουν και να ανταποκριθούν στην ελληνική σχολική πραγματικότητα. Το «Διάπολις» λοιπόν ήταν μια επιλογή των ελληνικών κυβερνήσεων -με πολλές διακοπές λόγω μη χρηματοδότησης όλα αυτά τα χρόνια- ώστε να υλοποιεί και να ανταποκρίνεται στις ευρωπαϊκές απαιτήσεις ενώ ταυτόχρονα να μην δημιουργεί μόνιμο προηγούμενο και να μην επενδύει στη δημόσια εκπαίδευση.

Έτσι το Υπουργείο Παιδείας όλα αυτά τα χρόνια επέλεγε να φαίνεται προς την Ευρώπη ότι καλύπτει τα κενά στην εκπαίδευση των δίγλωσσων μαθητών, αναθέτοντας τη δουλειά στο ΑΠΘ, το οποίο με τη σειρά του υλοποιούσε το εν λόγω πρόγραμμα με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ. Πρόκειται για το πρόγραμμα «Διάπολις» το οποίο έχει στην ευθύνη του το ΑΠΘ και ξεκίνησε από το 2002. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα υλοποιείται από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, συγχρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους και λειτουργεί σε σχολεία όλης της επικράτειας και σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

Φυσικά δεν περίμενε κανείς από την ακροδεξιά κυβέρνηση Σαμαρά να ενδιαφέρεται για την ύπαρξη τάξεων υποδοχής όπου θα παρέχεται βοήθεια στα παιδιά των μεταναστών και των ρομά, έτσι εν μέσω της κρίσης και παρά το ότι υπάρχουν αδιάθετα ευρωπαϊκά κονδύλια, το πρόγραμμα κόβεται.

Το υπουργείο, από τη πλευρά του δηλώνει κυνικά, πως επιλέγει να διαθέσει τους πόρους από τα προγράμματα ΕΣΠΑ για να καλύψει μόνιμες και πάγιες δαπάνες του, με τη πρόσληψη αναπληρωτών, και να κάνει περικοπές από τη χρηματοδότηση για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως μετανάστες και Ρομά.

Όπως καταγγέλλουν οι εκπαιδευτικοί με την έναρξη της σχολικής χρονιάς χιλιάδες δίγλωσσα παιδιά σ’όλη την επικράτεια, μετανάστες και παλιννοστούντες, πρώτης και δεύτερης γενιάς, μένουν χωρίς υποστήριξη στο γλωσσικό μάθημα.

Βέβαια η ενδοσχολική πραγματικότητα δείχνει ότι οι δίγλωσσοι μαθητές και μαθήτριες αποτελούν μεγάλο ποσοστό του μαθητικού δυναμικού χωρίς ταυτόχρονα να υπάρχει σταθερή μέριμνα για την ομαλή γλωσσική – και όχι μόνον – ένταξή τους στη σχολική μονάδα. Ταυτόχρονα εκατοντάδες εκπαιδευτικοί μένουν άνεργοι χωρίς να μπορούν να διεκδικήσουν κανένα βασικό εργασιακό δικαίωμα, μιας και εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες (με μπλοκάκι) και χωρίς να προσμετράται η προϋπηρεσία τους.

Αν και το «Διάπολις» κάλυπτε 177 σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα με 200 εκπαιδευτικούς, δεν ήταν αρκετό για να καλύψει τα μεγάλα κενά στην εκπαίδευση των δίγλωσσων μαθητών καθώς και στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Φέτος όμως οι τάξεις υποδοχής είναι στον αέρα καθώς κανείς δεν γνωρίζει σε ποιες περιπτώσεις θα μπορέσουν τα σχολεία να τις λειτουργήσουν. Ήδη έρχονται στη δημοσιότητα πληροφορίες για σχολεία που δεν έχουν καταφέρει να τις κρατήσουν.

Η Ένωση Εκπαιδευτικών της Ελληνικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Επιτροπή Διάπολις) σε σχετική ανακοίνωσή της υπογραμμίζει: « Θεωρούμε πολύ σημαντικό βήμα για την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς, σε μόνιμη και σταθερή βάση, σε όλα τα σχολεία με υψηλό ποσοστό δίγλωσσων μαθητών/τριών. Η διαπολιτισμική διάσταση της εκπαιδευτικής διαδικασίας ενισχύει τη γλωσσική ικανότητα των δίγλωσσων μαθητών, υποστηρίζει την ένταξή τους, διευκολύνει τον περιορισμό συγκρούσεων μέσα στην τάξη και γενικότερα αποφέρει οφέλη σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα» και ζητά να παραταθεί το πρόγραμμα ώστε να μη χαθεί η δουλειά που έχει γίνει μέχρι σήμερα.

alterthess

Advertisements
This entry was posted in Διάφορα and tagged , . Bookmark the permalink.